Onderwijs

Al van jongs af aan wist ik dat ik juf wilde worden en mijn hart voor onderwijs klopt nog steeds even hard. Ik houd van de dynamiek in een klas en sta er nog met liefde voor. Mijn focus ligt altijd op het pedagogische vlak, een stevige relatie opbouwen, het werken aan een veilige groep. Mijn drijfveer; elk kind verdient een leerkracht die hem ziet, hoort en die hij kan vertrouwen. Door coaching en opstellingen in te zetten in groepen en met leerkrachten draag ik mijn steentje hier aan bij.

Wat bied ik?

  • Begeleidingstraject co-teaching/beeldbegeleiding

  • Individuele opstellingen vanuit een eigen hulpvraag

  • Groepsopstellingen in samenwerking met de leerkracht(en)

  • Organisatieopstelling voor MT, verhelderen van dynamieken binnen de organisatie, ondersteuning bij te nemen stappen

  • Training; Pedagogisch Vakmanschap, maatwerk optioneel

  • Trainingen; Systemisch werk en onderwijs, maatwerk optioneel

Co-teaching / beeldbegeleiding

Ik begeleid leerkrachten in het versterken van hun vakmanschap op pedagogisch, didactisch en organisatorisch vlak. Tijdens een begeleidingstraject plannen we een aantal sessies waarbij ik samen met de leerkracht lesgeef of wanneer ik kom filmen.

In geval van co-teaching bereiden we samen een les voor passend bij het doel. We plannen direct na de gezamenlijke les een reflectiegesprek, waarbij we samen terugkijken op de gestelde doelen en het verloop van de les.

In geval van beeldbegeleiding film ik een les die is voorbereid aan de hand van de vooraf gestelde doelen, waarna we een moment plannen om de beelden te analyseren. Eerst individueel, dan samen. 

Evenwaardigheid en een open leerhouding vormen de basis. De lengte van een traject verschilt en wordt op basis van de leervraag, in overleg, vastgesteld.

Groeps- en organisatieopstellingen

Een groeps- of organisatieopstelling is een manier om inzichtelijk te maken welke verborgen dynamieken er spelen in een groep of team. Deze methodiek wordt vaak ingezet als er in een groep of team al langere tijd sprake is van onbalans. Een opstelling is een methodiek die verbindend en soms zelfs helend werkt als er sprake is van ‘groepstrauma’.

Echter, ook in een groep waar balans heerst kan het een mooie methodiek zijn om op een diepere laag met elkaar in gesprek te gaan!

Een groepsopstelling vindt plaats in de klas samen met de leerlingen en de leerkracht(en) van de groep. Ieder groepslid kiest een poppetje die vervolgens op een veld wordt geplaatst. Door de plaatsing van alle leden wordt een beeld zichtbaar. Vervolgens voeren we een gesprek over wat we zien, wat we herkennen, wat we voelen en de verlangens die er leven. De uitkomst van het gesprek en de beweging die ontstaat tijdens een opstelling zijn het startpunt voor interventies en werkt ondersteunend in het vormgeven van een veilig pedagogisch klimaat. 

Meer lezen over opstellingen in de klas? Lees dan het artikel dat ik schreef voor Kwink magazine.

Een organisatieopstelling vindt over het algemeen plaats met het MT. Ook dan werk ik met poppetjes of grondankers om de dynamiek in het team in beeld te brengen. Het MT krijgt handvatten om te werken aan het verbeteren van het klimaat in het team. 

Trainingen

De afgelopen jaren heb ik in samenwerking met verschillende partijen trainingen ontwikkeld voor het onderwijs. Centraal staat de verbinding tussen de onderwijsprofessional en de leerlingen. Het bouwen en verstevigen van de relatie en het vergroten van bewustzijn op de eigen rol vormen de basis.

  • Pedagogisch Vakmanschap

    In samenwerking met stichting NIVOZ heb ik de training Pedagogisch Vakmanschap/Pedagogische Wendbaarheid ontwikkeld. Deze training richt zich op pedagogische reflectie en het verstevigen van het pedagogisch handelen. Deelnemers ontwikkelen of verhelderen hun eigen visie op pedagogisch handelen. De training bevat verschillende (systemische) werkvormen en ervaringsoefeningen, naast een theoretisch kader.
    Ik verzorg deze training o.a. voor de Stichting voor KPOA in Amersfoort en voor KS Fectio in Houten.

  • Systemisch werken/kijken in het onderwijs

    In samenwerking met Welopstellingen in Amersfoort ontwikkel ik trainingen die systemisch werken en het onderwijsveld met elkaar verbinden. Aan de hand van de systemische principes kijken we naar de eigen onderwijssituatie. Je leert zo meer over jezelf als onderwijsprofessional en het systemisch werken.
    Tijdens de training ‘Een systemische kijk op onderwijs’ ligt de focus op zelfreflectie en persoonlijke ontwikkeling. Je kunt hier zonder ervaring met systemisch werken aan deelnemen.
    Tijdens de driedaagse module ‘ Systemisch begeleiden in het onderwijs’ leer je hoe je als begeleider systemische werkvormen kunt inzetten en onderzoek je jouw houding als begeleider in het onderwijs. Deze verdiepende module is ontwikkeld voor professionals met een afgeronde opleiding op het gebied van systemisch werken en/of coaching.
    Meer informatie is te vinden op www.welopstellingen.nl.